اوقعتك فى الفخ
ياهذا يامن تكاد ان تعبد السيسى رغم تحذيرى لك من عبادة الوثن مرات ومرات
ياهذا نجحت فى ان اضعك فى مأزق كبير
لم تقتنع بما ورد بالبوست السابق حول الاحلاف العسكريه ولم تقتنع بالفتوى
كنت انتظر ان تفعلها كى اضيف اليك من الشعر بيتا
ياهذا يامن تكاد ان تعبد السيسى رغم تحذيرى لك من عبادة الوثن مرات ومرات
ياهذا نجحت فى ان اضعك فى مأزق كبير
لم تقتنع بما ورد بالبوست السابق حول الاحلاف العسكريه ولم تقتنع بالفتوى
كنت انتظر ان تفعلها كى اضيف اليك من الشعر بيتا
ابن عثيمين متطرف - وهابى - ظلامى - رجعى-- سيبك منه- بس ركز معايا
امسك اعصابك
سيبك من ابن عثيمين
ايه رأيك فى الازهر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ايوه الازهر بتاعى وبتاعك وبتاعنا كلنا
ايوه الازهر اللى بيزيل اصعب البقع اللى بتواجه اى حاكم ومن اول فتوى
ركز يااستاذ
ركز يااستاذ
الازهـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر
مش داعش
مش علماء فى الخليج
مش تنظيم القاعده بأقولك الازهررررررررررررررررررررررر
قال ايه؟؟؟؟؟
***************************************
مش علماء فى الخليج
مش تنظيم القاعده بأقولك الازهررررررررررررررررررررررر
قال ايه؟؟؟؟؟
***************************************
أصدرت لجنة الفتوى في الأزهر فتوى شهيرة في حكم الأحلاف العسكرية مع غير المسلمين، جاء فيها:
«ولا ريب أن مظاهرة الأعداء وموالاتهم يستوي فيها إمدادهم بما يقوي جانبهم ويثبت أقدامهم بالرأي والفكرة، وبالسلاح والقوة سرًا وعلانية، مباشرة وغير مباشرة. وكل ذلك مما يحرم على المسلم مهما تخيل من أعذار ومبررات.
ومن ذلك يعلم أن هذه الأحلاف - التي تدعو إليها الدول الاستعمارية، وتعمل جاهدة لعقدها بين الدول الإسلامية؛ ابتغاء الفتنة، وتفريق الكلمة، والتمكين لها في البلاد الإسلامية، والمضـي في تنفيذ سياستها حيال شعوبها - لا يجوز لأي دولة إسلامية أن تستجيب لها وتشترك فيها؛ لما في ذلك من الخطر العظيم على البلاد الإسلامية... وهي في الوقت نفسه من أقوى مظاهر الموالاة المنهي عنها شرعًا، والتي قال الله تعالى فيها: (وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ) [المائدة: ٥١].
وقد أشار القرآن الكريم إلى أن موالاة الأعداء، إنما تنشأ عن مرض في القلوب يدفع
أصحابها إلى هذه الذلة التي تظهر بموالاة الأعداء، فقال تعالى: (فَتَرَى الَّذِينَ فِي
قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى أَنْ تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَى مَا أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ )[المائدة: ٥٢]»
مجلة الأزهر، المجلد (27) ص682 686، السنة 1357ﻫ - 1956م.
«ولا ريب أن مظاهرة الأعداء وموالاتهم يستوي فيها إمدادهم بما يقوي جانبهم ويثبت أقدامهم بالرأي والفكرة، وبالسلاح والقوة سرًا وعلانية، مباشرة وغير مباشرة. وكل ذلك مما يحرم على المسلم مهما تخيل من أعذار ومبررات.
ومن ذلك يعلم أن هذه الأحلاف - التي تدعو إليها الدول الاستعمارية، وتعمل جاهدة لعقدها بين الدول الإسلامية؛ ابتغاء الفتنة، وتفريق الكلمة، والتمكين لها في البلاد الإسلامية، والمضـي في تنفيذ سياستها حيال شعوبها - لا يجوز لأي دولة إسلامية أن تستجيب لها وتشترك فيها؛ لما في ذلك من الخطر العظيم على البلاد الإسلامية... وهي في الوقت نفسه من أقوى مظاهر الموالاة المنهي عنها شرعًا، والتي قال الله تعالى فيها: (وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ) [المائدة: ٥١].
وقد أشار القرآن الكريم إلى أن موالاة الأعداء، إنما تنشأ عن مرض في القلوب يدفع
أصحابها إلى هذه الذلة التي تظهر بموالاة الأعداء، فقال تعالى: (فَتَرَى الَّذِينَ فِي
قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى أَنْ تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَى مَا أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ )[المائدة: ٥٢]»
مجلة الأزهر، المجلد (27) ص682 686، السنة 1357ﻫ - 1956م.
*******************
ايه مش فاهم؟؟؟ ولاهاتعمل نفسك مش مركز؟؟؟؟
نقولها تانى وبشكل تانى وفى الاعاده افاده
فتوى الازهر بتقول ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يبقى ازاى بقى تبعتوا عساكركم وعساكرنا يحاربوا المسلمين تحت راية الصليب؟؟؟
نقولها تانى ها -- شكلك فهمت
ايوه
ايه بتقول ايه
الاخوان باعوا كناة السويس لكتر
ههههههههههههههه
مافيش فايده
ايه مش فاهم؟؟؟ ولاهاتعمل نفسك مش مركز؟؟؟؟
نقولها تانى وبشكل تانى وفى الاعاده افاده
فتوى الازهر بتقول ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يبقى ازاى بقى تبعتوا عساكركم وعساكرنا يحاربوا المسلمين تحت راية الصليب؟؟؟
نقولها تانى ها -- شكلك فهمت
ايوه
ايه بتقول ايه
الاخوان باعوا كناة السويس لكتر
ههههههههههههههه
مافيش فايده


ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق